Tiedote koronaviruksen vaikutuksista Lappajärven kunnan toimintaan / päivitetty 15.1.2021 14.40

LAPPAJÄRVEN KUNNAN TIEDOTE COVID-19

Hallitus on linjannut neuvottelussaan torstaina 19.11.2020 sekä valtakunnallisista että alueellisista suosituksista koronaviruksen leviämisen estämiseksi. Hallitus tekee suosituksista periaatepäätöksen valtioneuvoston yleisistunnossa ensi viikolla. Alla ajankohtaisimmat tiedotteet, mistä kuntalainen voi seurata koronavirukseen liittyviä ajankohtaisia päivityksiä.

Järvi-Pohjanmaan pandemiajohtoryhmän mediatiedotteet:

Ajankohtaiset alueelliset sekä valtakunnalliset sivut käsitellen koronavirus tilannetta:

Lappajärven kunta

Vaikka tilanne näyttää hieman rauhoittuneen, tilanne on edelleen vakava ja kaikkien on syytä noudattaa äärimmäistä varovaisuutta sekä noudattaa annettuja rajoituksia, suosituksia ja ohjeita. On ensiarvoisen tärkeää, että kuntalaiset huolehtivat kaikissa tilanteissa hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta, turvaväleistä sekä muistavat käyttää kasvomaskeja. Muistutamme myös Koronavilkun käytöstä.

Aluehallintovirasto sekä Järvi-Pohjanmaan pandemian johtoryhmä ovat antaneet uudet ohjeistukset ja suositukset 15.1.2021. Tilanne alueellamme rauhallinen, mutta rajoituksia pidetään edelleen yllä. Alla esitellyt suositukset ovat voimassa 18.1. lähtien.

Kunnanvirasto pidetään suljettuna toistaiseksi; yhteydenotot puhelimitse tai sähköpostitse. Varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä lukio-opetuksen toiminta ja sisäinen toiminta ei ole yleisötilaisuus tai tapahtuma eli toiminta niissä tapahtuu erillisen ohjeistuksen mukaan. Julkisen sektorin työnantajat voivat halutessaan asettaa ne julkisen sektorin työntekijät etätyöhön, joiden työtehtävät sen mahdollistavat. Kunnan johtoryhmä vastaa varautumiskäsittelyn Lappajärven kunnan osalta poikkeustilan aikana. Johtoryhmä toimii tiiviissä yhteistoiminnassa Järvi-Pohjanmaan alueen pandemiatyöryhmän kanssa, tämä mahdollistaa varautumista ja ennakoitavuutta mahdollisesti muuttuviin tilanteisiin.

Sivistyspalvelut

Varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa sekä lukio-opetuksessa toimitaan normaalisti - hyvä käsihygienia ja muut suositukset ovat edelleen kaiken A ja O. Kansalaisopisto ja musiikkiopisto toimivat koulujen tiloissa; lähiopetus alkaa 18.1.2021. Ryhmäkoot suositellaan olevan enimmillään 10 hlö. Liikunta- tai harrasteryhmiä ei luokitella yleisötilaisuuksiksi. Toiminnan järjestäjät vastaavat turvallisuudesta.

Kirjasto

Kirjaston asiakkaita muistutetaan maskisuosituksesta; kirjaston henkilökunta käyttää maskeja. Henkilökunta palvelee vain tiskillä pleksin takana; henkilökunta ei tule hyllyjen väliin asiakaspalvelutehtäviin.

Vapaa-aikapalvelut, Liikunta-, nuoriso- ja kulttuuripalvelut

Nuorisopalvelut: Meidän Tila -ohjaustoiminta on tauolla 6.12. - 17.1. Lappajärven kunta avaa nuorisotilat nuorten käyttöön rajoituksin jälleen keskiviikkona 20.1.2021. Asiasta tiedotetaan nuoria WILMA-palvelun kautta.

Liikuntapalvelut: Jami:n liikuntasalin käyttövuorot avataan yhdistysten käyttöön 12.1. Aquariuksen sauna ja avantouinti avataan 17.1. Avantouintiajat ovat kerrallaan 5 tunnin ajalla - asiakkaat kykenevät huolehtia kokoontumisesta tarvittavin rajoituksin. Kunnan kuntosali sekä yleisliikuntatila on käytettävissä normaalisti avaimen hankkineilla asiakkailla, muistaen sosiaalisen etäisyyden sekä hyvän käsihygienian. Kuntosalille on järjestetty käsidesejä sekä laitteille desifiontiainetta sekä pyyhintäliinoja. Liikuntatiloissa suosittelemme noudattamaan 10 hlö kokoontumisrajaa, joka on voimassa 8.2. asti. Järvilakeuden kansalaisopiston ryhmäliikunta voi aloittaa toiminnan ryhmäliikuntatiloissa 18.1. alkaen. Liikunta- tai harrasteryhmiä ei luokitella yleisötilaisuuksiksi. Toiminnan järjestäjät vastaavat omasta asiakasturvallisuudesta. Yli 63-vuotiaille suunnattu Yhdessä hyvinvointia keskiviikko -toiminta on edelleen tauolla toistaiseksi.

Täsmennettynä vielä: Liikunnan, nuorison ja kulttuurin toimialoilla toimivat yhdistykset, järjestöt ja seurat voivat aloittaa normaalin harrastustoiminnan Lappajärven kunnan hallinnoimissa tiloissa kokoontumisrajoituksia sekä muita yleisiä toimintaohjeita noudattaen. Liikunta- ja muissa harrastetiloissa on voimassa Lappajärven kunnan aiemmin myöntämät käyttövuorot. Liikunta ja muu harrastetoiminta ei ole yleisötilaisuus ja harrastepalveluidentuottajat voivat määrittää kokoontumisrajan asiakasturvallisuuden sallimissa rajoissa.

Lisätietoja antavat:

Kunnanjohtaja Sami Alasara, 044 3699 611